هنر چیدن آجر را در بناها به منظور عرضه نماهای تزئینی متناسب با شکل و هیئت کلی بنا را آجر کاری مینامند. معماران ایرانی کوشیدهاند تا با کاربرد گسترده آجر در گونههای مختلف تزئینی حالت ارگانیک این ماده را در ارتباط با شکل بنا حفظ کنند. معماران ایرانی (با توجه به آثار به جای مانده) از سده چهارم هجری به بعد در زمینه آجر کاری، شیوههای گوناگونی را آزمودهاند.
هنگامی که آجر از کوره بیرون میآید؛ خشک است؛ و آب ملات را میکشد و ملات را دچار مشکل میکند، به همین دلیل آجر را به مدت نیم ساعت داخل بشکههای آب میاندازند تا سیراب شود و به ملات آسیب نرساند، که به این عمل زنجاب کردن، میگویند؛ بنابراین زنجاب کردن را نباید با آبساب کردن اشتباه گرفت.
شیوهای است که بهطور معمول در چوب مورد استفاده قرار میگیرد؛ ولی در کار تزئینات آجری در سطحهای بسیار محدود نیز با آن برخورد داریم. قواره بری در واقع یکی از شیوههای آجر تراش است که در آن به جای نقش شکسته، نقش گردان یا قطعههای منحنی به کار برده میشود. مورد استفاده آن بهطور عمده در قابهای تزئینی نمای بنا است که پیش از عهد قاجار بیشتر به صورت پولکی و سینه کبکی بوده و یک طرح پیوسته و یکنواختی را عرضه میکند. رواج قواره بری با طرح و نقشهای مختلف مربوط به دوران قاجار است که تا اویل دوران پهلوی هم ادامه داشتهاست؛ و هنوز نمونههای جالب آن را در شیراز میتوان دید.
به آجر کاری با ترکیب آجرهای یک رنگ و ایجاد طرح و نقشهای مختلف در سطحی صاف، رگ چینی میگویند. طرحهای متنوع، به چگونگی قرار گرفتن آجر در نما بستگی دارند.